Υποχρεωτική Εκπαίδευση δύο μέτρων και δύο σταθμών

Image result for special education not working

Από τη Μαριλένα Παπουτέ
Ειδική Παιδαγωγός

Συνεργάτιδα της Family Plan

E: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
T: 700 877 10

Έχοντας διανύσει ήδη το 1/6 περίπου του ακαδημαϊκού έτους, φαντάζει απίστευτο, να υπάρχουν παιδιά που δεν φοιτούν ακόμα σε κάποιο σχολείο, λόγω της αδυναμίας του κράτους για την παροχή των κατάλληλων υπηρεσιών.

Ο λόγος φυσικά, για παιδιά με αναπηρίες, τα οποία η κοινωνία μας τείνει να αγνοεί, θέτοντάς τα στο περιθώριο, στρεφόμενη ενάντια στον ίδιο της τον εαυτό, στους κρατικούς νόμους και τις συμφωνίες που έχει συνάψει με παγκόσμιους επίσημους φορείς, σχετικά με την ισότιμη εκπαίδευση για όλους.

Σύμφωνα με το άρθρο 24 της Σύμβασης για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία, η οποία κυρώθηκε από την Κυπριακή Δημοκρατία το 2011 (Τμήμα Κοινωνικής Ενσωμάτωσης Ατόμων με Αναπηρίες, 2013), όπως αυτό είναι αναρτημένο στην επίσημη ιστοσελίδα των Ηνωμένων Εθνών (www.unric.org):

1. Τα Κράτη Μέρη αναγνωρίζουν το δικαίωμα των ΑμεΑ στην εκπαίδευση. Με σκοπό να πραγματοποιήσουν το δικαίωμα αυτό χωρίς διάκριση και βάσει των ίσων ευκαιριών, τα Κράτη Μέρη εξασφαλίζουν ένα σύστημα ενταξιακής εκπαίδευσης σε όλα τα επίπεδα και δια βίου μάθηση που αποσκοπεί:

(α) Στην πλήρη ανάπτυξη των ανθρώπινων δυνατοτήτων και την αίσθηση αξιοπρέπειας και αυτοεκτίμησης και την ενίσχυση του σεβασμού για τα δικαιώματα του ανθρώπου, τις θεμελιώδεις ελευθερίες και την ανθρώπινη ποικιλομορφία,

(β)  Στην ανάπτυξη της προσωπικότητας, των ταλέντων και της δημιουργικότητας των ΑμεΑ, όπως επίσης και των διανοητικών και σωματικών ικανοτήτων, στο μέγιστο βαθμό,

(γ) Στη διευκόλυνση των ΑμεΑ, προκειμένου να συμμετέχουν αποτελεσματικά σε μια ελεύθερη κοινωνία.

2.  Για την πραγματοποίηση αυτού του δικαιώματος, τα Κράτη Μέρη εξασφαλίζουν ότι:

(α)  Τα  ΑμεΑ δεν αποκλείονται από το γενικό εκπαιδευτικό σύστημα λόγω της αναπηρίας και ότι τα παιδιά με αναπηρία δεν αποκλείονται από τη δωρεάν και υποχρεωτική πρωτοβάθμια εκπαίδευση, ή τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, λόγω της αναπηρίας,

(β)  Τα  ΑμεΑ μπορούν να έχουν πρόσβαση σε μια ενταξιακή, ποιοτική και δωρεάν πρωτοβάθμια εκπαίδευση και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σε ίση βάση με τους άλλους, στις κοινότητες στις οποίες ζουν,

(γ) Παρέχεται εύλογη προσαρμογή των αναγκών του ατόμου,

(δ) Τα  ΑμεΑ θα λαμβάνουν την υποστήριξη που απαιτείται, εντός του γενικού εκπαιδευτικού συστήματος, για να διευκολύνουν την αποτελεσματική τους εκπαίδευση,

(ε) Αποτελεσματικά εξατομικευμένα μέτρα υποστήριξης παρέχονται σε περιβάλλοντα που μεγιστοποιούν την ακαδημαϊκή και κοινωνική ανάπτυξη, σύμφωνα με το σκοπό της πλήρους ένταξης.

3. Τα Κράτη Μέρη διευκολύνουν τα ΑμεΑ να αποκτήσουν δεξιότητες τόσον ως προς το πώς θα διάγουν τη ζωή τους, όσον και ως προς την κοινωνική ανάπτυξή τους για να διευκολύνουν την πλήρη και ίση συμμετοχή τους στην εκπαίδευση και ως μέλη της κοινωνίας. Γι’ αυτό, τα Κράτη Μέρη λαμβάνουν τα κατάλληλα μέτρα, συμπεριλαμβανομένων:

(α)  Διευκόλυνση της εκμάθησης Braille, των εναλλακτικών κειμένων, βοηθητικών και εναλλακτικών μεθόδων, μέσων και μορφών επικοινωνίας και προσανατολισμού και κινητικών δεξιοτήτων και διευκόλυνσης της υποστήριξης και της καθοδήγησης από/προς άτομα/ομάδες σχετικές με την αναπηρία,

(β) Διευκόλυνση της εκμάθησης της νοηματικής γλώσσας και της προώθησης της γλωσσικής ταυτότητας της κοινότητας των κωφών,

(γ) Διασφάλιση ότι η εκπαίδευση των ατόμων και συγκεκριμένα των παιδιών που είναι τυφλά, κωφά ή κωφώτυφλα, παρέχεται στις πιο κατάλληλες γλώσσες και μεθόδους και μέσα επικοινωνίας για το άτομο και σε περιβάλλον που μεγιστοποιεί την ακαδημαϊκή και κοινωνική ανάπτυξη.

4. Για να βοηθήσουν στη διασφάλιση της πραγματοποίησης αυτού του δικαιώματος, τα Κράτη Μέρη λαμβάνουν κατάλληλα μέτρα για την πρόσληψη δασκάλων, συμπεριλαμβανομένων και δασκάλων με αναπηρία, οι οποίοι είναι ειδικευμένοι στη νοηματική γλώσσα και/ή στη γλώσσα Braille και για την εκπαίδευση επαγγελματιών και προσωπικού οι οποίοι εργάζονται σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Τέτοια εκπαίδευση ενσωματώσει την ευαισθησία για θέματα αναπηρίας και τη χρήση κατάλληλων βοηθητικών και εναλλακτικών μεθόδων, μέσων και μορφών επικοινωνίας, εκπαιδευτικών τεχνικών και υλικού για υποστήριξη των ΑμεΑ.

5. Τα Κράτη Μέρη διασφαλίζουν ότι τα ΑμεΑ έχουν τη δυνατότητα να έχουν πρόσβαση στη γενική τριτοβάθμια εκπαίδευση, στην τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση, στην ενήλικη εκπαίδευση και στη δια βίου μάθηση χωρίς διάκριση και σε ίση βάση με τους άλλους. Ως προς αυτό, τα Κράτη Μέρη διασφαλίζουν την παροχή εύλογης προσαρμογής στα ΑμεΑ.

Φυσικά, η εκπαίδευση στη χώρα μας εξακολουθεί να είναι υποχρεωτική, παρόλα τα προβλήματα που προκύπτουν, αφήνοντας μετέωρο και το θέμα του homeschool, το οποίο έχει διαδοθεί και εδραιωθεί ευρέως σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, αποτελώντας αναφαίρετο δικαίωμα των γονιών να το επιλέξουν.

Ένα σύγχρονο, ευρωπαϊκό και καθόλα δημοκρατικό κράτος, που θέτει δύο μέτρα και δύο σταθμά για τους νέους, που τάσσεται ενάντια στον εκφοβισμό (bullying), στο ρατσισμό και στην ξενοφοβία, αλλά περιθωριοποιεί τους ίδιούς του τους πολίτες, όταν αυτοί δεν μπορούν να χωρέσουν στα καλούπια και τις νόρμες του.

Μπορεί το θέμα της αναπηρίας να μην σε αγγίζει, να μην σε αφορά προσωπικά αν δεν το έχεις μέσα στο σπίτι σου, μπορεί να θεωρείς την εκπαίδευση των παιδιών σου δεδομένη. Φαντάσου όμως, ότι αύριο, παίρνοντας το παιδί σου από το σχολείο, ενημερωνόσουν ότι από την επόμενη ημέρα, όλα τα παιδιά του σχολείου ανεξαιρέτως, είναι υποχρεωμένα να φοράνε το ίδιο νούμερο παπούτσια και θα τους τα παρέχει το σχολείο!!!

Όπως ενημερώθηκες, τα παπούτσια θα είναι δερμάτινα, άνετα, ορθοπεδικά, δεν θα χωράνε, όμως, στο πόδι του παιδιού σου!!! Είναι ΥΠΟΧΡΕΩΜΕΝΟ να τα φορέσει για να μην αποβληθεί!!! Χωρίς κάποια δικαιολογία, αλλά επειδή αυτή η εντολή έχει δοθεί! Πώς θα ένιωθες; Πώς θα αντιδρούσες στην εντολή αυτή και πώς θα τη χαρακτήριζες;

Κάποιοι… «βολεμένοι» θα καθησυχαστούν, θα το επικροτήσουν κιόλας. Άλλοι, θα διαφωνήσουν, αλλά θα υπακούσουν πειθήνια τις εντολές γιατί «κάτι θα ξέρουν για να το κάνουν» είναι όμως κι αυτοί που θα αγωνιστούν «βολεμένοι» ή μη, θα ζητήσουν εξηγήσεις, θα απαιτήσουν, θα διεκδικήσουν, για όλα τα παιδιά του σήμερα και του αύριο. Εσύ επιλέγεις τη θέση σου στην κοινωνία! Εσύ επιλέγεις πώς θα ήθελες οι άλλοι να σου συμπεριφερθούν όταν αντιμετωπίσεις κάποιο εμπόδιο! Γίνε η φωνή του παιδιού της διπλανής πόρτας, αγκάλιασε το όπως θα ήθελες να κάνουν και για το δικό σου παιδί!

Displaying 211016 babysitter.jpg

Βιβλιογραφία:

Τμήμα Κοινωνικής Ενσωμάτωσης Ατόμων με Αναπηρίες (2013). Πρώτη Έκθεση της Κύπρου για τη Σύμβαση ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες. Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων

Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία και Προαιρετικό Πρωτόκολλο http://www.unric.org/el/index.php?option=com_content&view=article&id=46&Itemid=33_